11 юни 2013 г.

Агрипа фон Нетесхайм за съответствията

„Камъните и металите са съответни с тревите, последните с животните, животните с небесата, небесата с Разумните духове, а те с Божествените свойства и признаци, както и със самия Бог, по чийто образ и подобие са създадени всички неща. 
 
И така, светът е Божественият първообраз, човекът е първообраз на света, зверовете на човека, зоофитите на зверовете, растенията на зоофитите, металите на растенията, а камъните на металите. 
 
Още веднъж, в Духа растението се схожда с животното в растежа, животното с човека в чувствата, човекът с ангела в разума, ангелът с Бога в безсмъртието. Разумът (mens) е присъединен към божествеността, интелектът (intellectus) към разума, умисълът (intencio) към интелекта, въображението (imaginatio) към умисъла, сетивата (sensus) към въображението и накрая нещата към сетивата. 
 
Защото обвързаността и непрекъснатостта в Природата се съдържат в това, че всяко по-висше качество преминава към по-нисшето, следвайки продължителна и непрекъсната последователност и разпръсквайки лъчите си до най-последните неща, а по-нисшите чрез своите по-висши достигат най-върховното измежду всички. 
 
Защото по-нисшето е последователно свързано с по-висшето по такъв начин, че откъм върха, откъм Първопричината достигат влияния, като струна, опъната до най-ниско стоящите неща, която, докосната само в единия край, трепти по цялата си дължина и това докосване звучи и в другия й край, а при възбуждане на по-нисшето се задвижва съответното му по-висше, като струните на добре настроена лютня.“
 
Агрипа фон Нетесхайм, Окултна философия, т. 1. Изд. „Аратрон“, С., 1995, гл.  XXXVII, с. 109