16 октомври 2013 г.

Питагор (Диоген Лаерций)

„Някои предават, че той се задоволявал само с мед или медена питка и хляб; през деня не се докосвал до вино; за закуска се хранел с варени или сурови зеленчуци, и рядко с риба. Одеждата му била бяла и чиста, а постелята му – изтъкана от бяла вълна, тъй като ленът тогава още не бил познат в тези места. Никога не бил видян да прекалява в яденето, любовта или пиенето. Въздържал се от смях и всякакви развлечения като подигравки и неприлични разкази. Когато бил обхванат от гняв, не наказвал нито роб, нито свободен гражданин.“

„Забранявал да се принасят кървави жертви на боговете и препоръчвал да се извършват поклонения само през безкръвни олтари. Не позволявал хората да се кълнат в боговете; всеки сам трябва да се стреми да бъде достоен за доверието. Трябва да се почитат по-възрастните, защото това, което предшества във времето, е по-достойно от онова, което го следва, както е и в света: изгревът е преди заника, началото на живота е преди края му, раждането е преди гибелта. Да се отдава по-голяма почит на боговете, отколкото на демоните, на хероите, отколкото на хората, а сред хората най-много да се почитат родителите. Да общуваме така един с друг, че да правим от враговете си приятели, а не от приятелите си врагове. Да не смятаме нищо за своя собственост. Да помагаме на закона, а с беззаконието да воюваме. Не трябва да повреждаме или унищожаваме домашните растения, нито пък животните, които не са вредни за хората. Скромността и благопристойността се състоят в това нито да се заливаме от смях, нито да бъдем навъсени. Трябва да не допускаме да затлъстяваме; да пътуваме нито бързо, нито бавно; да упражняваме паметта си; в момент на гняв не трябва нито да казваме, нито да вършим нещо; да почитаме всяко гадателство. Да пеем, като си акомпанираме с лира, и с песен да въздаваме дължимата почит на боговете и на достойните хора. По-нататък съветвал да се въздържаме от боба, защото при яденето му се поражда въздух и следователно той е най-причастен към духовната природа; когато се въздържаме от него, стомахът ни действа по-добре и затова по време на сън виденията ни са по-леки и по-спокойни.“

„Не позволявал дори да се убиват животните, а какво остава да ги ядем, тъй като те имат душа, която е подобна на нашата. Забранявайки да се ядат животни, той приучавал и привиквал хората на умерен живот, за да може храната им да бъде лесна за добиване, да няма нужда от огън за приготвянето й и да пият чиста вода, тъй като от тук идват здравото тяло и ясният ум.“

Диоген Лаерций, Животът на философите, кн. VIII. Изд. „Наука и изкуство“, С., 1985, с. 218, 219, 216